Kullanıcı dostu.

30 Kasım 2009 Pazartesi

Liseler aslında memleket meselesi.

Bu aralar liseler hakkında cidden detaylı yazılar yazıyorum. İlgide görüyor.

İnsanlara sora sorma, konular üzerine tartışmak cidden yazıyı çok zenginleştiriyor. Daha önceki "Liselerde düşünememe özürlülüğü" adlı liseler hakkında ki yazıma ulaşabilirsiniz.

Son günlerde Lise 3/4'e giden bütün öğrencileri ve ailelerini kafasını Allah bullak eden bir haber dolanıyor. AKP hükemetinin meslek liselerindeki Katsayı farkını kaldırması bomba gibi düştü. Bir sürü veli bu umutla çocuklarını dershanelere yazdırdı. (yaklaşık 1 milyon öğrenci.)

Bu uygulama rahat rahat devam ederken, zamanında düz liseden mezun olupda bir üniversiteyi kazanamayan kızı için dava açan bir avukat danıştaya itiraz yapıyor ve danıştay da bu durumu haklı bulup AKP hükümetinin getirdiği bu uygulamayı durdurma kararı alıyor. İşin ucu yök'e kadar dayandı hatta. Lise öğrencileri arasında dikkat ettim, "iyi oldu", "kötü oldu" gibi yorumlar başladı. Bunun harika bir araştırma konusu olduğunu anladım ve biraz araştırma yaptım;

-İlk olarak haber sitelerinde ve eski gazetelerde olayın gelişimini okudum -Arkadaş çevremdeki gerek sosyal sitelerden gerek yük yüze bu konu hakkındaki görüşlerini aldım


İlk vardığım sonuç suydu: Her iki lise öğrencisinince kendince haklı olduklarını gördüm.( Ortada tamamen haksız olan bir taraf kesinlikle yok.)
Konuya tam anlamıyla giriş yapmadan önce : Anayasa: C bendi, 87/2 = "Her lise öğrencisinin kazandığı sürece üniversite yada eğitim yaşantısına devam etme hakkı vardır."
Öğrencilerden gelen ilk tepkiler cidden sert ve öğrencilerin tamamı kendi açılarından ve at gözlükleriyle bakmakta.

Düz lise öğrencilerin genel düşünceleri:
-iyi oldu bence. meslek liselerinde beş para etmez adamlar ünv'ye gidiyolardı -düz liselerden 2 yıllıkları kazananlar da meslek liseleri yüzünden giremiyolardı çünkü meslekler dolduruyodu heryeri. -üniversitelerde kontenjan sıkıntısı oluyor hiçbiri üniversitenin kapısından bile geçmemeli. -Meslek liselerinde okuyupda cidden çalışma azimi olan insan azdır ama çalışarakda giden çok insan tanıyorum.
-Meslek lisesi öğrencilerinin düşünceleri;
-İyi oldu vallahi, üniversiteye gitmek hayal değil valla istediğim bölüme giderim, kimsede birşey diyemez kafam rahat şimdi -İstediğini okumak güzel olsa gerek
Gibi düşünceler'e ulaştım. Daha önceki dönemlerde meslek liselerinde 2 yıllık geçişler vardı, öğrenciler bu haklarını kullanıp üniversiteye gidebiliyorlardı ancak bu seferde düz liseden çalışıpda kazanan insanlara kontenjan kalmıyordu. 5 para etmez adamlarda üniversitelere gidip oralarıda kirletiyodu. Eşitlik adı altında getirilen yeni düzenleme meslek liselerinin 2 yıllık geçiş haklarını kaldırdı ve yerine meslek lisesi öğrencisinin istediği yeri seçme imkanı getirdi.

Bu sistemde açık olduğunu ve değişiceğini daha lise 3'ün dönem başımdan kestirdim.
"Sistemde açık var, ben düz lisedeki dersleri görmüyorum ki hangi bilgiyle ilk sınava giriyim" diyordum. Ardından dershaneye falan gittim. (Üste ki kalın yazan gibi düşününen insanlarda aynı fikir ile dershanelere gitti) Düz lise öğrencisinin buda işine gelmedi; siz liseden beri bilgisayar dersi gören birinimi işe alırsınız yoksa düz lisede kültür dersi görüş birinimi. Bencede kötü bir durum, çünkü diğer insanlarında iş edinme hakları var.

Yök hala yeni sistem ile uğraşmakta ama bu sisteminde birşeyleri değiştireceğide yok, bence en orta yol şöyle olmalı;
-Meslek liselerinde kültür dersleri, biraz daha arttırmalı ama düz liseyle eşit olmamlı çünkü bu durumda düz liseler çok büyük haksızlık oluyor. Hem onlarla eşit eğitim hemde farklı meslek eğitimi görüyoruz -Sistemdeki öğrencileri kasan, küfür, zorluk çıkarsan öğretmenler yerine çok daha hedefleri olan öğrenci psikolojisinden anlayan öğretmenler atanmalı -1. gireceğimiz sınavda katsayı olmalı, öğrenci kendi bölümünü seçmeye 1de zorlanmalı. -2. sınava zaten kendini iyi yetiştiren ders sayısı fazla olanlar giricek diye tahmin ederek 2. sınava girmeli ve bu sınava giren meslek lisesi öğrencine kat sayı uygulanmamalı böylece ortada isteyen istediği yeri seçer uygulaması, çalışan istediği yere seçer uygulamasına dönmeli.
Sonuç: Şu 2/3 sene arada kalan öğrencileri tümü yanıcak. Tahmin.

Umarım yazımı buraya kadar okumuşsunuz.
Özel teşekkür: Fikirlerini bana aktaran arkadaşlarım -Emre FİDAN, tartışıp bir düz lise öğrencinin fikirlerini almamda yardımcı oldu.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Düzgün ve Türkçe kurallarına yorum yaptığınız sürece can ciyer kuzu sarmasıyız.